Det finnes en jungel av ulike temaer man kan kjøpe til WordPress, og hvilket man skal velge er et av de vanligste spørsmålene jeg får når jeg henviser dere til å bruke WordPress. Selvom jeg ikke kan velge for dere, så kan jeg hjelpe dere på vei med hva dere må se etter under valgprosessen. 

1. Fargevalg

En av de tingene som skal la deg kjennes igjen over de ulike plattformene er fargevalgene dine. Så en av de tingene du burde se etter er muligheten til å endre fargene, enten helt fritt eller i det minste med et svært bredt spekter, og tilpasse de profilen din. Det hadde vært kjedelig om du har en dus og fin fargetone på bloggen, og når du har kjøpt temaet så er det sort bakgrunn med limefargede lenker… Heldigvis skal det være greit å komme seg unna disse, men det er kjekt å huske når du først er på jakt.

2. Typografi

Jeg antar at du alt har sett for deg en type font på bloggen og bildene dine, så det er greit å vite hvilke fonter man får med på temaet. Selv hadde jeg bare behov for en noe nøytral typografi, og hadde ikke særlig sterke preferanser – men i noen tilfeller er det en viktig del av den visuelle profilen. Nå er ikke mitt fagfelt CSS koder, men det skal være mulig å få laget et «childtheme» og implementere det i temaet ditt sin CSS – og på denne måten vil du kunne få inn akkurat den fonten du vil, om det skulle være et problem.

3. Generell layout

For all del, husk å sjekk ut hvorden de ulike sidene ser ut. Liker du hovedsiden, om ikke – er det mulighet til å forandre oppsettet? Har du mulighet til å tilpasse de ulike sidene slik at de dekker dine behov? Hovedsiden min er en av mange ferdige layouts, som også kan forandres delvis eller helt. Det gir meg masse spillerom til å utvikle meg og innholdet på siden. En ting er sikkert; forandring fryder. Det kan også slå motsatt vei – for mange muligheter kan brått ta massevis av tid og kanskje ikke være verdt å finne ut av.

4. Tilpasse egne preferanser

En ting er sikkert og visst; når du først har kjøpt et tema, investert tid og penger i det så vil du ikke at det skal ligne på alle andre sin nettside. Så om du er usikker på om dette temaet er noe for deg, ta en titt på nettsiden til temaet – har den en portefølje over andre som bruker temaet? Fantastsik. Da kan du se hvordan de har tilpasset temaet til egen visjon.

5. Layout for blogpost

Hvordan bloggpostene settes opp på siden din vil også avgjøre hvordan du oppfattes, som du ser på min side så liker jeg to have it all out there. Bloggpostene er satt opp i en form for masonry layout med en twist, andre liker at det er satt opp i en grid, noen foretrekker hele bloggposten og listen fortsetter ut i alle mulige varianter. Så vær sikker på at den forhåndsbestemte layouten passer til det du ønsker.

6. Widget

De som alt bruker WordPress er nok godt kjent med widget-områder, og alt det fantastiske man kan gjøre med de. Er det områder for å sette inn widgeter, er det noen som er inkludert i temaet du kan dra nytte av? Det er i alle fall en deilig måte å forandre siden litt på en enkel og ufarlig måte.

7. Navigasjon/menyer

De fleste menyene og navigasjonsmulighetene er generelle, og man trenger ikke noe hokkus pokkus om man alt kan forandre det meste for temaet. For noen er det derimot spesifikke ønsker og spesifikasjoner, så det å ta en titt på mulighetene trenger ikke være så dumt. Noen gir deg nemlig flere ulike måter, mitt tema har ikke så mange ulike – men nok til at jeg ble godt fornøyd.

8. Tilbakemeldinger

Å ta en titt på tilbakemeldinger og stjerner kan være en kjekk pekepinn på om temaet kan være en suksess. Bare det å se at andre er fornøyd pleier å gjøre meg mer trygg i valget mitt i alle fall.

9. Responsiv for mobil

I dagens mobile verden er det ingen annen ( i alle fall bør det ikke være noen annen) mulighet enn å ha et responsivt tema. Det er vel tilnærmet 80% av brukerne som sjekker nettsteder via mobilen, og flere bruker ikke pc i det hele tatt om de ikke har en jobb som sier så. I tillegg er det vel bare en bonus at Google liker deg bedre, og ranker deg høyere, om du tilpasser deg alle enheter?

10. Muligheten til å utvide

Om du har et håp om å gjøre mer ut av bloggen din, om du har store ambisjoner og ønsker om å utvide siden din til mer enn en hverdagsblogg fylt med ootd. For å sette det litt på spissen. At du bygger opp, alt publikumet og arbeidet du legger i siden din kan brått uvikle seg til noe mer – og da bør temaet ditt være tilrettelagt for dette.

 

Så, alt jeg kan si er kos deg på shopping og last ned PDF’en min om du har lyst på det lille ekstra du bør se etter!