Instagram, i forhold til de andre sosiale mediene, er det jeg får aller mest spørsmål om. Selvom Instagram Stories har vært tilgjengelig lenge, så er det mange nordmenn som henger bak.

 Janteloven, ass. 

De fleste, inkludert meg selv, synes det er skummelt å begynne med Instagram Stories. For altså, la oss være ærlige – det er aldri jubel og stor stå hei når man hører sin egen stemme på film. Det sender nesten frysninger ned ryggraden, men så er det jo denne stemmen alle andre hører hele tiden. Så de bryr seg jo ikke? Under kommer 7 tips, hvor ikke alle nødvendigvis må inneholde hverken ansiktet ditt eller stemmen din.

En dag i livet

Nysgjerrighet er noe som ligger i oss alle tror jeg. Noen mer enn andre. Vi lurer litt på hva gjør egentlig denne personen bak skjermen? Bare poster hun et innlegg i uken og sitter på Starbucks og skravler? Står hun opp 12:00 og roter bort dagen sin, til hun må få ut et nytt innlegg? Sannsynligvis ikke.

Så om du vil strekke ut den klassiske «behind the scenes» så tar du deg «en dag i livet». Bruk muligheten til å vise følgerne dine arbeidet som faktisk ligger bak, hvordan du organiserer deg og hvordan du knytter kontakter. Hvem er du i kontakt med i løpet av en dag, bruker du kamera eller bruker du en time på jakt etter stockphotos? Del det med følgerne dine, la de ta del i «det virkelige liv». Du er mer enn det de ser på skjermen, og kanskje de endatil får mer tillit til deg og forstår deg bedre?

Nå må du ikke ta heeelt av da, og vise de hver minste detalj hver eneste dag. Velg dager som er litt ekstra spennende, dager hvor du går ut i felten og går det ekstra skrittet. Eller hold det til et tema – hvordan ser mandagen ut, med alt som har samlet seg ila helgen? Hvordan forbereder du deg til networking på arrangementet du skal på? Hvordan bruker du denne tingen, eller hvordan påvirker den hverdagen din. Del det, og la de ta del.

Steg for steg

Alle begynner et sted, og ingen vet hundre prosent hvordan man skal gjøre det første gangen. Om det er hvordan man setter opp annonser eller hvordan man tar squats. Vis følgerne dine steg for steg hvordan du gjør det, hvilke ting en må passe på og resultatet – selvsagt. Uansett hva du driver med – så har du (forhåpentligvis) en rutine med noe av det du gjør. Så stegene kan du sikkert alt i hodet. Vis følgerne dine steg for steg hva du gjør; dra de med gjennom så de får se detaljene de ellers ikke får sett i postene dine. Ta deg tid til å prate, forklare og informere – så de som skal prøve seg ikke trår feil.

Kommuniser med følgerne, insight

Det er noe med det at når man sitter og glor i skjermen hver eneste dag. På stillbilder, lydløse filmer og tekst. Man begynner å sette pris på den menneskelige-feelingen av filmer – av folk som prater til en. Det vekker en relasjon man ellers ikke helt klarer å få frem. Så utnytt denne situasjonen ved å lære mer om de som tar seg tid til å se på.

Dette kan like gjerne gå andre veien – hvor du kommuniserer med andre som har en «interaktiv» story. Det er ikke noe jeg gjør så sykt ofte, men nå og da så har jeg plukket opp tips om bøker eller funnet en feed som er fantastisk – da tagger jeg vedkommende. Og vet dere hva som skjer?! De svarer, de er takknemmelig og man har begynt et internett-forhold. Terskelen blir lavere til neste gang.

Favoritt Instagram Stories

For de som ikke vet hva Favorite Story er, så forklarer jeg det kjapt. Du har mulighet for to Instagram Stories per konto, en vanlig som går ut til alle. Både de som følger deg og de som sjekker deg ut, om du har offentlig profil. Som jeg antar du har om du følger mine råd for business. Du har og en som du fysisk må legge til deltakere på. Hvem som ser den storyen er helt opp til deg, og du kan legge til og fjerne folk som det passer deg.

Slik jeg ser det – så gjør det Instagram mye mer attraktivt for min del. For det er nemlig bare de på e-postlisten min som har tilgang på favoritt story (du kan også poste ting i feeden kun for favoritter, sånn forresten). I denne storyen så gir jeg litt ekstra, går litt mer i detalj og er enda mer tilgjengelig enn på den opprinnelige. Den er utelukkende kun tilgjengelig for de.

Nå undrer du sikkert – hvorfor MÅ man melde seg på e-postlisten din? Vel, fordi man aldri vet hva Instagram kan velge å gjøre – før man vet ordet av det dropper de favoritt-stories, de snur om på algoritmen og så videre. Så da har jeg informasjonen tilgjengelig, for å gi de samme følgerne en lyd om at «hei, siden du likte filmsnuttene mine, kan ikke du ta å følge meg på xyz da? Jeg fortsetter som vanlig der.» Og boom – der har du følgerne dine tilbake! Selvom den opprinnelige plattformen ødela for deg. For de bryr seg ikke. Det er du som må tilpasse deg.

Norske Instagram Stories - 7 tips til hvordan du kan bruke det.

Lag mini-content

I mange tilfeller passer det seg bedre med noe visuelt å vise frem, enten i tillegg eller istedenfor babling inn i skjermen. Da kan du enkelt gjøre det om til en mini power point presentasjon, med nøkkelpunkter og informasjon. Om du virkelig skal slå på stortrommen så kan du tilpasse det muligheten til å ta skjermbilde. Slik at om man tar skjermbilder av alle – så kan man bla seg igjennom de på et senere tidspunkt.

Driver du for eksempel med trening, legg opp oppskrift til en god økt – hel kropp, halv eller oppdelt. Driver du med mat – legg inn oppskrift, fremgangsmåte og noen appellerende bilder. Om du har en mammablogg – legg opp sjekkliste til barnehagen, lunsj-liste for en uke eller budsjett for husholdning.

Så ikke sløs vekk alt med å gjøre det på den ekleste måten. Ta det beste innholdet ditt til Instagram stories og gjør det enda bedre. Gjør det om til noe mer verdifult innhold; sjekklister, grafer, steg for steg, fakta, søyler, regnestykker. What not.

Canva så kan dette gjøres kjempe lett, eller via Adobe sine programmer om du bruker det.

Gjeste-story

Om man er litt på latsiden, som jeg føler de fleste er, så går man ikke alltid på jakt etter flere å følge. Det er gjerne vanskelig å få noe ut av feeden til de du sjekker ut, annet enn at den er pen eller ei, uten å klikke seg inn og lese. Og det er tidkrevende, spesielt om du ikke finner noen med en gang som holder motivasjonen oppe. Derfor er take over noe av det kjekkeste jeg vet. Når noen tar over Instagram stories til en av favorittene mine, så har jeg nesten umiddelbart funnet en ny jeg kan følge. Jeg tar de litt på ordet liksom. At om de gir plassen sin til denne personen, så må de gå god for den.

Les: Hvordan få flere følgere på Instagram

Innholdet varierer gjerne veldig, men holder seg innenfor tema. Gjerne noen andre i samme bransje, eller en bransje som supplerer det du holder på med. Grafisk designer som tar over story for en webside designer for eksempel. En som jobber med markedsstrategi som tar over for en indie forfatter, eller en trenings-mamma som tar over for en jeg-vil-trene-mamma for å spre litt motivasjon og kunnskap.

En av de viktigste tingene er at du må nesten tenke litt strategisk. Hvordan skal dette både styrke deg, være til nytte for følgerne dine og for den som tar over din Instagram Story. Eller motsatt, om det er du som tar over. Så ta deg litt tid, se for deg hvem du kunne tenke deg å ta over for, eller som du vil at du skal ta over din. Skriv ned hvorfor, idémyldre litt rundt og så jobber du opp et forhold med vedkommende.

Q&A

Svar på spørsmål som dukker opp i innboks, kommentarfelt og andre meldinger – denne kan du også ta som en fast greie, svare på fem spørsmål en fast dag i uken. På denne måten vil du og bygge opp rollen som autoritær. Du kan nesten lage et fast innlag hver fredag i lunsjen med Instagram Stories og svare på spørsmål som har tikket inn denne uken.

Gjør det enkelt for deg selv ved å skrive ned spørsmålene som tikker inn, gjerne også hvem som spør de slik at du kan tagge de i svaret, og plukk ut et par hver uke. Det er så godt som garantert at noen lurer på det samme, om ikke akkurat så i det minste tilnærmet likt.

 

Jeg utfordrer deg til å prøve en av de tipsene over her, og sende det til meg på Instagram (@malenefjaertoft)! Gleder meg til å se hva du kommer med, og forhåpentligvis både lærer jeg noe nytt og får inspirasjon.