Som en liten, eller nyoppstartet, bedrift så har man gjerne tusenvis av idéer som fyker alle veier, man tester litt der og litt her – og før man vet ordet av det er pengekassen tom for forsøk denne måneden. Så hva med å være hakket med treffsikker med pengene du har? Vite at når du legger penger inn i markedsføring over sosiale medier, så kommer budskapet ditt akkurat dit du vil ha de? Det er nettopp det jeg skal hjelpe deg med nå!

Formålet med denne bloggposten er å sette lys på tre ulike måter du kan nå kunder og lesere med ved bruk av Facebook Ads, hvordan du installerer Piksel og hvordan du videre vil kunne bruke dataene den samler for å kunne skape Facebook Ads som kommer målrettet frem dit du ønsker.

Hva er Facebook Piksel, og hvorfor bør du ha det?

Hver gang jeg ser nyoppstartet bedrift som har en profesjonell nettside uten Facebook Piksel og som er aktiv med annonsering på Facebook grøsser jeg i grunn litt. Antagelig fordi det etter mye om og men gikk opp et lys for meg om hvor kraftig verktøy Facebook Piksel er.
Det som skjer etter man har installert Facebook Piksel er at hver gang noen er pålogget på Facebook samtidig som de surfer rundt på ditt nettsted, så samler Facebook opp informasjon om de – hvor de klikker, hvilke sider de er innpå og hvor de hoppet ut av siden din. Kanskje de var kjempeklar for å kjøpe den boken du har lagt for salg, eller det kurset? Hadde det ikke da vært deilig å kunne sende svært målrettet reklame til denne personen med «se her, her er boken du nesten kjøpte – sikker på at du ikke vil ha den?». Nå ble den satt litt på spissen, og reklamen din burde kanskje ha en annen tone, men poenget er det samme. Eller kanskje du ser at kruset ditt blir kjøpt av en viss type mennesker, og i stede for at du da skal begynne å undersøke hvem akkurat disse er og hvordan du kan nå en lignende målgruppe – så kan du bare be Facebook danne et speilpublikum?
For at retargeting og speilpublikum skal fungere, så må du installere Piksel – enten kan du Google deg til det, eller så kan du ta å melde deg på nyhetsbrevet i bunnen her, så sender jeg deg små snutter hvor jeg viser deg akkurat hvordan du gjør det. Jeg vil og anbefale deg å bare installere det med en gang, selvom du kanskje ikke har tenkt å bruke Facebook Ads på et år – da gir du Facebook muligheten til å opparbeide seg en forståelse av publikumet ditt.

 

Personlig vil jeg anbefale deg å begynne med retargeting om du har litt publikum fra før, det er i mine øyne den som er lettest å prøve seg frem på og med minst risiko siden målgruppen alt kjenner til deg – og forhåpentligvis liker de deg uansett om du skulle prøve og feile litt i starten. Deretter gå over til speilpublikum og når du har kommet deg godt uti det, så kan du prøve deg på interessemålgrupper.

Facebook Ads: retargeting

Når du har installert Facebook Piksel og den har fått gå sin gang, så har den samlet informasjon om alle de besøkende på siden din som samtidig har vært pålogget på Facebook – på denne måten har Facebook Piksel en unik mulighet til å havne på de samme menneskene sin Facebook Feed. Hva gir det deg? Muligheten til å kunne nå de på nytt, med akkurat det du vil. Var de kanskje inne på en bloggpost hvor du har lagt inn en sjekkliste de kan hente gratis i bytte mot e-postadressen sin, men så klikket de seg videre? Da kan du bruke Facebook Ads til å nå de på nytt med denne sjekklisten (eller koppen du selger, for den saks skyld) og minne de på at de gikk glipp av noe fantastisk. Det å bruke retargeting, det å nå de på nytt, er en svært lavkostnads metode for å få flere konverteringer.

Hvorfor skal du nå de på nytt?

Vi har noe så fancy som varme og kalde publikum, og når du når leserne dine på nytt så er de alt varm. Da har de kommet over deg på et eller annet tidspunkt, eller så vet de hvem du er og kommer innom nettsiden din, eller profilene dine på sosiale medier, for å sjekke hvordan ting står til. Når de er varme så er det større sjanse for at de tar handling og gjør noe, er de derimot kalde – så vet de ikke hvem du er, hva du gjør eller noe annet enn hva eventuelt Google sin forhåndsvisning sa. Så ved å kunne retarget de som alt har vært inne på siden din, så klarer du å fange oppmerksomhet på en helt annen måte enn ved for eksempel å bruke et speilpublikum i Facebook Ads.

Om man ikke har noe publikum enda, da?

Om du ikke har noe publikum til å nå på nytt, så vil jeg anbefale deg om å bygge dette opp først. Installer Facebook Piksel, la den dure og gå i bakgrunn mens du jobber med å sanke inn litt lesere og følgere. Hvis du likevel har lyst å begynne rett på Facebook Ads, så vil jeg si at du burde begynne med å finne målgruppen din ved hjelp av å danne et egendefinert publikum basert på interesser og demografi du selv velger. Når du har fått litt publikum, vil jeg anbefale deg om å gå videre på speilpublikum – så rekkefølgen er litt ulik akkurat på dette, enn hva den er i det opprinnelige tipset mitt.

Facebook Ads: speilpublikum

Både det norske ordet «speilpublikum», og det engelske «lookalike», sier i grunn seg selv hva det omhandler. Med speilpublikum mener det at man finner et publikum som har like refleksjoner som det du allerede har – så om de er kvinner mellom 20-29 som bor i storby og eier egen leilighet, så er det lignende kvinner Facebook vil finne til speilpublikumet ditt.

Hvorfor skal du nå de på nytt?

Vi har noe så fancy som varme og kalde publikum, og når du når leserne dine på nytt så er de alt varm. Da har de kommet over deg på et eller annet tidspunkt, eller så vet de hvem du er og kommer innom nettsiden din, eller profilene dine på sosiale medier, for å sjekke hvordan ting står til. Når de er varme så er det større sjanse for at de tar handling og gjør noe, er de derimot kalde – så vet de ikke hvem du er, hva du gjør eller noe annet enn hva eventuelt Google sin forhåndsvisning sa. Så ved å kunne retarget de som alt har vært inne på siden din, så klarer du å fange oppmerksomhet på en helt annen måte enn ved for eksempel å bruke et speilpublikum i Facebook Ads.

Om man ikke har noe publikum enda, da?

Om du ikke har noe publikum til å nå på nytt, så vil jeg anbefale deg om å bygge dette opp først. Installer Facebook Piksel, la den dure og gå i bakgrunn mens du jobber med å sanke inn litt lesere og følgere. Hvis du likevel har lyst å begynne rett på Facebook Ads, så vil jeg si at du burde begynne med å finne målgruppen din ved hjelp av å danne et egendefinert publikum basert på interesser og demografi du selv velger. Når du har fått litt publikum, vil jeg anbefale deg om å gå videre på speilpublikum – så rekkefølgen er litt ulik akkurat på dette, enn hva den er i det opprinnelige tipset mitt.

Hvordan bruke Facebook Ads - en enkel oversikt over de ulike målgruppevalgene til Facebook Ads i Power Editor

Facebook Ads: Interest targeting

Interest targeting er vel det de fleste ser for seg at Facebook Ads kan bidra til – du hiver inn alle ulike interesser og demografiske punkter på hva du ser for deg at publikumet ditt kan like. Selvom det på flere måter er lett, så er det også den måten du vil bomme totalt på interest marketing. Selve hemmeligheten ligger i grunn i måten du setter opp Ads og Ad sets, men som grunnleggene hjelp kan jeg hjelpe deg litt kort i gang her:

Bruk avataren din

Når du lagde deg en avatar eller personas, så fant du ut hvem den er, hvor den bor og inntekt osv. Dette skal du bruke videre i interest targeting, ved å skrive ned for eksempel hvilke merker eller influencers de ville fulgt med på, hvilke nettsider de besøker og hvilke verktøy og tjenester de bruker. Er de med på noen spesielle arrangementer, seminarer eller møter rundt om? Skriv ned det. Brainstorm en liten stund over dette, før du prøver deg frem med de ulike.

La oss ta en nisjeblogger som eksempel, siden det er favorittene mine. Om jeg skulle gått etter en slik blogger, så ville jeg tenkt at de besøker autoritetene sine nettsider, at de bruker MailChimp og at de ville vist interesse for en bloggmesse eller lignende, jeg ville også sagt at de for eksempel føler Thomas Moen eller United Influensers – dette vet du bedre enn meg. Basert på disse ville jeg klart å spisse Facebook Ads ganske greit. Jeg ville også unngått å si at de liker alle de overnevnte, men at de heller liker minst en av de, slik at du ikke sitter igjen med et publikum på 8 mennesker. Dette kan du prøve deg frem i ved hjelp av Power Editor, eller melde deg på e-postlisten rett under her, så kan vi prates litt mer der!
[convertkit form=4984437]

Oppsummering

Dette innlegget ble jo ikke akkurat kort da, kan man si.. Så slenger ved en liten oppsummering helt på slutten her:

Velg retargeting om du har mulighet, de er alt varme, de kjenner deg og det er en flott måte å få prøve seg på Facebook Ads med en litt mindre risiko. Om du har fått litt mennesker gjennom Pixel, så kan du sette opp et speilpublikum slik at Facebook kan finne lignende og gode potensielle kunder/lesere. Interest targeting er litt mer omfattende å forklare, for her må man gjerne vise underveis hvordan man jobber, deler opp, undersøker og planlegger for at det skal få gode utfall – det er ikke bare å kline alt sammen i en masse, om man vil ha mest mulig igjen for det for minst mulig kostnad, men nøkkelen er å bruke avataren din for det den er verdt, og sette seg inn i interessene til denne.