En ting som stadig vekk har kvelt motivasjonen min er hvor lang tid det tar å planlegge innhold. Å sette opp post, etter post, etter post. Tilpasse alt de forskjellige kanalene, laste opp samme bildet 5-6 ganger. Skrive tekster; om og om igjen.

Så det var på tide med en forandring.

Når jeg begynte å se på blogging som noe mer enn bare min egen hobby og mine egne interesser, så begynte jeg å lete etter måter å gjøre ting lettere. Jeg testet ulike planleggere, hovedsakelig for Instagram og Facebook. Ene etter den andre ble mer problemer og kav, enn hva jeg tjente på det. Spesielt når de koster noen kroner i måneden. Så stumpet jeg over CoSchedule. Og nå lurer jeg på hvorfor jeg ikke har hoppet på det toget tidligere?! Hvem skulle tro at det ville være en så stor forandring.

Hva er CoSchedule

Uten å høre helt frelset ut: det har endret hele livet mitt. I alle fall i denne settingen. Nå skulle det ikke så mye til da, når jeg alt var småirritert på de jeg alt brukte – men jeg trodde ikke det skulle gjøre at jeg hoppet rundt på stuen og danset når jeg hadde fylt opp en måned med innhold på sosiale meder. På under en time. CoSchedule er rett og slett spekket med ting som forenkler hele jobben og sparer latterlig med tid. Ja, latterlig, for du får faktisk unnagjort alt på den søndagen du har satt av – samtidig som du kan binge favorittserie på Netflix:

  • Drag-and-drop kalender
  • Planlegge poster til sosiale medier
  • Jobbe sammen med andre i team
  • Reposte gammelt innhold veldig enkelt
  • Integrert med WordPress
  • Jobber med Google Docs og Evernote
  • … konverterer fra det til WordPress bloggposter

De beste funksjonene

Noen av funksjonene bruker jeg mer enn de andre, og jeg har lært at jo mer komplisert man gjør det – jo mindre produktiv er man. Så i tillegg til å kunne koble opp en rekke sosiale medier, så har man andre funksjoner som forenkler prosesser og hjelper deg til suksess.

Social Campaign: dette er seriøst det beste med hele programmet. Hele grunnmuren. Uten tvil. Når jeg har blogginnlegget klart, eller bare til utkast for den saks skyld, så begynner jeg å sette opp en kampanje for å fremme innlegget. Av rutine så setter jeg opp en haug med Twitter-innlegg fordelt utover en måned, et innlegg på hver plattform dagen, eller dagen etter, jeg publiserer innholdet. I tillegg legger jeg ut to innlegg på Instagram – et med en gang, og et etter to uker eller en måned, alt ettersom hvilken sammenheng det kommer i. Du kan poste her:

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Google +
  • Tumblr

 

Headline Analyzer: denne bruker jeg så godt som hver gang på et innlegg, for å sjekke hvilke ord som gir best resultater. Hvilke ord som har kraft i seg og hvilke ord som spiller på følelser. På denne måten bli overskriftene mer klikkbar, uten å bli clickbait. Funksjonen må man slå på, og så legger den seg øverst i utkastet til blogginnlegget ditt inne i CoSchedule.

Fargekoder på innhold: Jeg bruker også CoSchedule til å planlegge ting fremover, gir meg selv oppgaver og fargekoordinerer de. Når jeg for eksempel har en lang plan, så merkes alle oppgaver, nyhetsbrev, bloggposter, poster til sosiale medier med den fargen, slik at jeg kan følge prosessen enkelt.

Du kan også sette opp oppgaver, arrangementer og notater – tilfelle du må minne deg selv på ting. Noe jeg ofte gjør. Det er også ekstra deilig når man får en melding på begynnelsen av dagen at jeg har tre oppgaver som må gjøres, ti ting som postes på sosiale medier og hva enn jeg har satt opp.

 

Bli med i kulissene

Du kan rett og slett legge til alt innhold du kan tenke deg: video – podcast – bilder – innhold på nettside – bloggposter – sosiale medier poster – o.s.v. You name it, you have it. Nå er jeg innom mer enn en gang måneden for å fikse på innlegg da, for brått kommer jeg på noe. Ser noe som er feil, eller innser at noe trenger mer promo. Med å mye frigitt tid som jeg får med CoSchedule så får jeg tid til å gjøre flere ting – kanskje en podcast eller mer filming? Er som om noen andre har tatt over jobben for markedsføring. Nesten som å ha ansatt en virtuell assistent.

Blogginnhold: Enten skriver jeg innlegget i WordPress, og jobbet ut i fra det – eller så skriver jeg de i Google Docs og så konverterer CoSchedule det om til et WordPress innlegg for meg. Det går også an å lage innlegget og redigere det i WordPress, og deretter logge inn til CoSchedule via plugin som er der.

Sosialt innhold: Enkelt sagt så tar det meg bare noen minutter etter at blogginnlegget er klart, til jeg har planlagt innlegg på sosiale medier for en hel måned for det innlegget. Der det er små hull fyller jeg inn med andre innlegg til Instagram, slik at det ikke blir for mange dagene uten en lyd fra meg.

Det er ikke ofte jeg vier tiden min til å skrive et helt innlegg om et produkt, men dette var rett og slett for bra til å ikke snakke om. Jeg oppdaget programmet for første gang i fjor, men valgte å stå over. Fordi noen andre sverget til et annet program og overtalte meg. Det angrer jeg på nå, for det ble totalt bortkastede penger når dette var alternativet!

 

Kort og greit:

  • Du får alt på samme sted i en visuell kalender
  • Du kan gjøre alt på bare minutter
  • Om du har et team kan du jobbe med de
  • Det frigir mer tid enn du skulle tro
  • Det er integrert med WordPress
  • Konverterer innlegg fra Google Docs til blogginnlegg