Siden markedsføringens morgen har “word of mouth” vært noe av det sterkeste, hvordan vi har tiltro til venner og bekjente som sier at de er fornøyd med noe – eller ikke fornøyd. Det er nettopp dette en kan utnytte på Instagram, ikke bare ved hjelp av influencere, men også ved å gjøre kundene dine så knyttet til deg, produktet eller tjenesten din at de ender opp som ambassadører.

 

… da trenger du i grunn ikke bruke en krone på Facebook annonser eller lignende.

 

Hva er Business profil, og hvorfor bryr jeg meg

Et kjent utsagn er at “markedsførere ødelegger alle plattformer”, og selvom det stort sett er korrekt – så har man funnet en fin flyt på Instagram. Hvor en frivillig følger bedrifter og kjøper fra noe som snart er en feed full av reklame. For ikke bare har man bedrifter, men man har mikro og makro påvirkere/influencere også. Det beste? Det er gratis, og du kan bytte tilbake når som helst!

 

Det viktige når du bytter over til bedriftskonto er:

  • Du må ha en strategi med det
  • Med strategien får du mer tid til andre ting
  • Ha en dialog med følgerne og samfunnet ditt

Skjermdump: Malene Fjærtoft sitt webinar, tall hentet fra Instagram.

 

Muligheter/insights

Nå er jeg en super-data-nerd som elsker de eureka-øyeblikkene hvor alle brikkene faller på plass og man ser det hele bildet – etter å ha gransket bitte små data om og om igjen. Ved å analysere dataene dine, noe som høres mye tyngre ut enn det trenger å være, så finner man sine egne feil, mangler og fallgruver – og hva som funker.

Ved å endre min egen strategi og finne disse fallgruvene, for å så teste de nye teoriene mine, feile, prøve igjen, feile, prøve igjen og lykkes, så gikk følgertallet, engasjementsraten min og rekkevidden min godt opp. Alt dette kommer av at jeg ser hvor folk faller av postene mine, hvilke poster som ikke interesserer folk – som igjen kan hentes ut fra innsikten på bedriftsprofilen eller tjenester som Iconosquare.

 

Første møtet med innsikter

Når du først besøker innsikten, kan den virke overveldende. Det er ord man gjerne ikke har sett før, man vet ikke helt hvordan de henger sammen med hverandre og hva det egentlig vil si. Før vi hopper videre tenker jeg å avklare hva de mest brukte ordene betyr, slik at vi er på samme side senere i bloggposten:

Rekkevidde – antall unike brukere som har sett posten din
Eksponeringer – hvor mange ganger posten din dukket opp på en skjerm
Handlinger – hvor mange handlinger som ble gjort på posten din; profilbesøk, følgere, lenkeklikk på profilen.

Ved hjelp av disse ulike dataene så kan du finne ut mye om din egen prestasjon på Instagram, og hvilke deler av strategien din du kan friske litt opp. Du må bare vite hvordan du skal bruke de.

Fra hovedsiden til innsikt finner vi (bildet til høyre) en enkel oversikt over følgere, innlegg, eksponeringer, rekkevidde, profilvisninger, klikk på nettsted i tillegg til en liten introduksjon til følgere som du kan fordype deg i (bildet under). Dette er et flott sted å oppdatere seg daglig, eller i det minste ukentlig. Du får vite hva som skjer, endringer og du kan gjerne føre det inn i et ExCel/numbers ark, for å se hvordan ting utvikler seg.

 

Under følgere vil du få tilgang til, trommevirvel, en enkel og god oversikt over følgerne dine; antall, kjønn, alder, steder og – NÅR de er aktive på plattformen, de ulike dagene. Slik at du snakker til riktig person, på riktig måte og når de faktisk er der.

Passer tallene overens med avataren din – hvem det er du snakker til? For gjør de ikke det, så må du ta stilling til to tanker: er avataren/personaen din den målgruppen som egentlig er interessert i det du gjør, og du derfor går glipp av viktige salg? Eller er det slik at du vet målgruppen din er riktig, men innholdet du publiserer ikke er tilpasset korrekt? Så her er det mye å lære, allerede på dette første og enkle steget.

Alt dette får du gratis, ved å bytte til bedriftsprofil. Om du ønsker å step it up, så kan du ta en titt på Iconosquare som jeg sverger til når jeg ønsker en dypere innsikt.

 

 

 

 

Inne på hvert innlegg kan du hente mer data, forhold til hvordan det enkeltinnlegget presterte – det var her jeg virkelig så effekten av å putte hashtags i bildeteksten, fremfor kommentar. Ved et enkelt overblikk, så fant jeg ut at hashtags i bildetekst gav meg stort sett ca 70 eksponeringer eller mer, mens hashtags i kommentar gav med under 20 jevnt over. Da har jeg brukt de samme hashtagene for å teste. Verdt å ta med seg.

 

Strategi med Instagram

Som med alle andre plattformer så må en tilpasse seg måten innhold skal distrubieres på. Hver plattform har sin stil, på sett og vis. Du poster ikke det samme på Facebook, som på Instagram, og du poster ikke det samme på Instagram som på Twitter. LinkedIn er et kapittel for seg selv.

Når det kommer til Instagram, så vel som de andre, velg deg et hovedformål eller mål for bruken. Å velge salg på Instagram er sannsynligvis ikke det beste, om du ikke er helt rå til å få de inn på profilen din og trykke på lenken. Den konverteringsprosenten er irriterende lav. Med et tydelig mål vil det også bli enklere å lage innhold til feeden, for da undrer du ikke konstant på hva du burde gjøre. Målene du setter deg kan variere, alt ettersom hva du selv er komfortabel med.

Det kan være:

  • Merkevarebygging
  • Engasjement
  • Relasjonsbygging
  • Bygging av community
  • Autoritet
  • Salg

For at feeden din ikke skal bli for selgende og innpåsliten så ville jeg valgt noe annet enn “salg” som hovedmål, heller ha en og annen right hook når det er lanseringsperioder eller lignende. Prøv deg litt frem med de ulike målene, og det er lov å ombestemme seg. Så prøv et par uker, og se om det funker med market ditt og for følgerene dine – om det ikke gjør, så prøver du et annet. Når du finner det rette målet, og den rette strategien, gå for den. Det vil komme perioder hvor hovedstrategien må vike litt, spesielt i lanseringsperioder, og du vil da trenge å fikse litt på det. Selv har jeg som nevnt tidligere ca en måned med fokus på vekst, og så 1-2 måneder fokus på vedlikehold. Førstnevnte går jeg aktivt ut mot mer trafikk, større rekkevidde og varierende hashtags – mens perioden etter består av å holde jevn flyt, øke engasjementraten min og jobbe godt med relasjonene jeg bygger på plattformen.

En viktig ting er å sette seg realistiske mål for vekst og engasjement, for Instagram trenger tid og vedlikehold, i forhold til andre plattformer. Som Twitter, hvor du får 100 følgere første dagen nesten. Poenget her er at du ikke ønsker å krasje motivasjonen din helt, når du ikke når 10 000 følgere på et kvartal, eller ender opp med å kjøpe følgere for å føle at du hadde suksess. Ingen av delene vil gagne deg i fremtiden.

 

Tips og triks

Skjermdump: Malene Fjærtoft sitt webinar, tall hentet fra Instagram.

 

Det enkleste, og beste tipset jeg kan gi er å begrense de ulike typene du legger ut, ved å velge deg 3-5 ulike bilder, ulike typer bildetekster og kategorier. På denne måten vet du at alt du poster alltid følger strategien din, det vil også gjøre det lettere for deg å vite HVA du skal poste. Selv som hverdagsblogger, om du tar et bilde av mat – så vet du at teksten under må være en av de tre kategoriene. For eksempel:

3-5 ulike kategorier:

  • Inspirerende
  • Motiverende
  • Kunnskap

3-5 ulike bilder/bildetekser:

  • Bilder av av klær. OOTD (inspirerende), hva som funker sammen og ikke (kunnskap) og kapselgarderobe (motivasjon).
  • Bilder av mat. Festmiddager (inspirerende), hvordan lage glutenfrie knekkebrød (kunnskap) og bilder av egen progresjon (motivasjon).
  • Selfies.. Vel, det er selfies, og folk liker å se hvem de følger. Teksten under kan derimot være både inspirerende, motiverende og kunnskap.

Bio: ha en tydlig CTA, så folk ikke trenger å tenke ut hva de skal gjøre når de står der med den rett foran seg
Hashtags: ved å putte de i bildetekst har jeg nesten fireganget antall eksponeringer via hashtags, enn hva jeg hadde når jeg puttet de i kommentar. Så du får reach med hashtags i kommentarene, men ut i fra min erfaring er det i alle fall halvparten av ellers.

En kjapp måte å finne ut hvor engasjert følgerene dine er, er å ta antall likes eller kommentarer delt på følgertallet, og deretter gange det med 100. Om du ikke er gira på å regne ut, så kan du sjekke hos Iconosquare om du bruker det – eller gratis løsninger som Phlanx.