Facebook Ads: En Oversikt av Målgrupper

Som liten og nyoppstartet bedrift, eller etablert for den saks skyld er det vanskelig å vite hvor en skal legge kronestykkene. Man tester litt her og litt der. En krone her, og en krone der som de sier. Før man vet ordet av det er månedens budsjett tomt, og en er like forfjamset som før. 

Så hva med å være hakket med treffsikker med pengene du har? Vite at når du legger penger inn i markedsføring over sosiale medier, så kommer budskapet ditt akkurat dit du vil ha de? Det er nettopp det jeg skal hjelpe deg med nå! 
 

Hva er en  Facebook Piksel,
og hvorfor bør du ha det?

Sporing på nett er noe de aller fleste vet hva er, på en eller annen måte. En vet gjerne at det er noe som sporer en, som gjør at annonser en får på Facebook er relevante. De som har satt seg mer inn i det kan se mer av omfanget, men jeg tviler på at noen vet alt. Det som skjer etter man har installert Facebook Piksel, er at hver gang noen er pålogget på Facebook samtidig som de surfer rundt på ditt nettsted, så samler Facebook opp informasjon om de. Hvor de klikker, hvilke sider de er innpå og hvor de hoppet ut av siden din. Pikselen samler interesser, og kobler de på profilen til personen.

Det er på denne måten du kan maksimere markedsbudsjettet ditt. Når noen har nesten kjøpt kurset ditt, men stoppet på handlekurven - da kan du nå de igjen. Du vet de var interessert, men kanskje hadde et lite usikkert øyeblikk. Kanskje det er noen spørsmål du kan besvare for de? Det koster deg mindre enn å finne en helt ny. Om du har produkter på flere ulike nivå, så kan du geleide de til den neste. Freebie? Lavpris-produkt? Høyere pris?

Formålet med denne bloggposten er å sette lys på tre ulike måter du kan nå kunder og lesere med ved bruk av Facebook Ads, hvordan du installerer Piksel og hvordan du videre vil kunne bruke dataene målrettet. For at retargeting og speilpublikum skal fungere, så må du installere Piksel. Om du installerer pikselen med en gang, så gir du Facebook muligheten til å bli kjent med publikumet ditt, før du planlegger å bruke det. Du kan gjerne installere den i dag, selvom du ikke har planer om å lansere noe før om et halvt år. 

Personlig vil jeg anbefale deg å begynne med retargeting om du har litt publikum fra før. Det er den letteste måten å prøve seg frem på. Det er minimalt med risiko siden målgruppen alt kjenner til deg – og forhåpentligvis liker de deg uansett om du skulle prøve og feile litt i starten. Deretter går man over til speilpublikum og når du har kommet deg godt uti det, så kan du prøve deg på interesse baserte målgrupper.

 

Facebook Ads: retargeting

Når du har installert Facebook Piksel og den har fått gå sin gang, så har den samlet informasjon om alle de besøkende på siden din som samtidig har vært pålogget på Facebook. På denne måten har pikselen en unik mulighet til å havne på de samme menneskene sin Facebook Feed på et senere tidspunkt. Hva gir det deg? Muligheten til å kunne nå de på nytt, med akkurat det du vil. Var de kanskje inne på en bloggpost for spesielt interesserte? Da kan du bruke Facebook Ads til å nå de på nytt med lignende innhold. Det å bruke retargeting, det å nå de på nytt, er en lavkostnads metode for å få flere konverteringer.

 

Hvorfor skal du nå de på nytt?

En deler gjerne målgruppen opp i varmt og kaldt. Når du bruker retargeting for å nå mennesker som allerede har vist interesse er de gjerne godt lunken. Når de er varme så er det større sjanse for at de tar handling og gjør noe, er de derimot kalde – så vet de ikke hvem du er eller hva du gjør. Når en bruker Facebook Ads har man muligheten til å retarget alle som har vært på nettsiden din, alle som har engasjert seg på Instagram postene dine eller på Facebook (m.m.). 

 

Om man ikke har noe publikum enda, da?

Om du ikke har noe publikum til å nå på nytt, så vil jeg anbefale deg om å bygge dette opp først. Installer Facebook Piksel, la den dure og gå i bakgrunn mens du jobber med å sanke inn litt lesere og følgere. Hvis du likevel har lyst å begynne rett på Facebook Ads, burde begynne med å finne målgruppen din ved hjelp av å danne et egendefinert publikum basert på interesser og demografi du selv velger. Når du har fått litt publikum, vil jeg anbefale deg om å gå tilbake til retargeting og speilpublikum – så rekkefølgen er litt ulik akkurat på dette, enn hva den er i det opprinnelige tipset mitt.

Facebook Ads: speilpublikum

Ordet speilpublikum, eller "lookalike" som det heter på engelsk, er nesten selvforklarende. Det baserer seg på det publikumet du alt har samlet opp, eller satt sammen, og speiler dette. Man finner et publikum som har like refleksjoner som det du allerede har – så om det er kvinner mellom 20-29 som bor i storby og eier egen leilighet, var med på Nordic Business Forum og handler på ASOS, så er det lignende kvinner Facebook vil finne til speilpublikumet ditt.

 

 
 

hvordan lage speilpublikum

For å lage et spilpublikum trenger man et kjernepublikum, et sted hvor en henter de ønskede/oppsamlede datene fra. Dette kan være data du selv har lagt inn, slik som e-postlister. Det kan være ulike publikum basert på engasjement, trafikk eller lignende. Kombinasjonene er mange. Dette publikumet må du lage først, og deretter legge det inn i første punktet som er vist over. Det er kjekt å vite at om en for eksempel bruker en e-postliste som kjernepublikum, så vil dette automatisk bli ekskludert fra speilpublikumet. Om en bruker pikselen for å danne kjernen, må man gjøre dette manuelt. 

Du velger selv de geografiske begrensningene, for eksempel Norge om du bare ønsker mennesker i denne regionen. For at en skal kunne speile et publikum, må "kjernepublikumet" være på minst 100 mennesker fra samme land. 

Neste steg velger en hvor stort publikumet skal være. 1% av Facebook brukere i landet, 2% ... helt opp til 10%. I Norge blir dette ca. 37 000 mennesker på én prosent, mens for eksempel USA vil være på ca. 2 200 000 mennesker. Så en må lære seg å kjenne egen målgruppe, for 37 000 mennesker er ikke mye - sett i sammenheng med Facebook.

Facebook Ads: Interest targeting

Interest targeting er vel det de fleste ser for seg at Facebook Ads kan bidra til – du hiver inn alle ulike interesser og demografiske punkter på hva du ser for deg at publikumet ditt kan like. Selvom det på flere måter er lett, så er det også den måten du vil bomme totalt på interessebasert markedsføring. Selve hemmeligheten ligger i grunn i måten du setter opp annonser og annonsesett, men som grunnleggene hjelp kan jeg få deg litt kort i gang her:

Bruk avataren din

Når du lagde deg en avatar eller personas, så fant du ut hvem den er, hvor den bor og inntekt osv. Dette skal du bruke videre i interest targeting, ved å skrive ned for eksempel hvilke merker eller influencers de ville fulgt med på, hvilke nettsider de besøker og hvilke verktøy og tjenester de bruker. Er de med på noen spesielle arrangementer, seminarer eller møter rundt om? Skriv ned det. Brainstorm en liten stund over dette, før du prøver deg frem med de ulike.

La oss ta en nisjeblogger som eksempel, siden det er favorittene mine. Om jeg skulle gått etter en slik blogger, så ville jeg tenkt at de besøker nettsidene til kjente mennesker i samme sjanger, at de bruker MailChimp eller ConvertKit og at de ville vist interesse for en konferanse eller lignende. Basert på dette ville jeg klart å spisse Facebook annonsene greit. Ikke så spisset som de kunne vært, men med øvelse kommer man seg ganske nært. Det viktigste er å gå så dypt ned i avataren som mulig, og ikke gå for det overfladiske.

 

Oppsummering

Velg retargeting om du har mulighet, de er allerede varme. De kjenner deg og det er en flott måte å få prøve seg på Facebook annonser med en mindre risiko. Om du har fått litt mennesker gjennom Pixel, så kan du sette opp et speilpublikum slik at Facebook kan finne lignende og gode potensielle kunder/lesere. Interessebasert er litt mer omfattende, her må man gjerne vise underveis hvordan man jobber, deler opp, undersøker og planlegger for at det skal få gode utfall – det er ikke bare å kline alt sammen i en masse, om man vil ha mest mulig igjen for det for minst mulig kostnad, men nøkkelen er å bruke avataren din for det den er verdt, og sette seg inn i interessene til denne.