4-1-1 regelen på sosiale medier

Det er overveldende å tenke på alt innholdet man føler press på å produsere, hvor mye innhold som alltid skal ut i løpet av en uke. Det fine er at du trenger ikke å lage alt selv, det er kanskje enda bedre om du ikke gjør det.

Hovedformålet for innholdet er at det skal være av verdi til målgruppen din, korrekt? Jeg håper i alle fall at det er formålet. At du skal bli en verdifull ressurs for de, gi de merverdi og påfyll av interessant innhold. Spar energien din, og del andres innhold med 4-1-1 metoden.



4-1-1 metoden

Jeg vet hvor vanskelig det er å produsere, produsere, produsere hele tiden. Både bloggposter, Facebook-poster, Instagram-poster, Twitter-poster og what not. Spesielt når innholdet skal variere på alle plattformer, i tillegg til å passe inn. Det krever mye energi, både fysisk og psykisk. Man kan være så kreativ man bare vil, men man tømmes helt uansett.

Derfor vil jeg lære deg 4-1-1 metoden. Hvor man skal dele andres innhol, eget innhold og “konverterings innhold”. Hvor ofte disse 4-1-1 postene deles har lite å si, for det kan være 6 poster om dagen eller 6 poster i uken. Jeg stemmer for det siste alternativet. Det viktige er at det ikke blir overveldet med mas fra deg eller salg. 67% av postene blir derfor ikke dine egne, mens en er verdifullt innhold fra deg og den andre er salg. La oss gå gjennom alle!

haute-chocolate-styled-stock-photography-spring-2016-blush-pink-marble-15-final.jpg


4 - Dele andres innhold

Det kan føles litt rart at man skal dele noen andre sitt innhold, for hvorfor vil du sende de andre veier enn til deg selv? Jeg forstår, selv etter flere år med 4-1-1 metoden så blir jeg litt sånn… “sender jeg de rett plass nå? Vil jeg at de skal gå den veien? Kanskje jeg ikke burde sende de dit?”. Men i bunn og grunn er det viktigste at du sender de et sted hvor de vil få verdi. Et sted de føler var helt perfekt! Da blir du den personen eller det stedet hvor de alltid vil få variert og verdifullt innhold.

Alt innholdet skal være noe målgruppen ville lest på egenhånd.

Det er ikke mangel på alternativer når man skal finne innhold for å dele. Det kan være bloggposter, podcaster, videoer, FB poster, IG poster eller så enkelt som retweeting på Twitter. Noe av det viktigste (det blir mye viktig etterhvert) er at innholdet støtter oppunder ditt eget innhold, at innholdet er noe som målgruppen uansett ville lett etter selv. For at du skal dra verdi av dette må innholdet være midt i smørøyet!

Det er suksess å vise innhold som målgruppen lager selv.

Noe av det som statistisk viser seg å være noe av det beste er å dele innhold målgruppen lager selv. Om de bruker oppskriften din, klærne dine, koppene du lager eller snakker om deg i kanalene. Del det. Vis målgruppen og kundene dine at du ser de, at du verdsetter de og at du innerst inne vet at det er de som gjør at du får mat på bordet.



1 - Lage eget innhold

Alle er innholdsprodusenter på en eller annen måte når man driver bedrift eller hobby på det o’store internettet. Om det er noen som kjenner til dette “problemet” så er det jeg! Hvorfor lurer du kanskje på? Som markedsfører kjenner jeg til presset på å produsere innhold. Presset på å produsere innhold for 15-20 kunder i måneden. Jeg bruker flere av teknikkene “mine” når jeg jobber med innholdet, og en av de viktigste for meg er 4-1-1, selvom kundene synes det er vanskelig å forstå til tider. Hvorfor skal du dele noen andre sitt innhold?

Da kommer vi fort inn på det å lage sitt eget innhold igjen. Av alle typer innhold man kan lage, hva bør man fokusere på? Det må være av verdi, det må være noe som passer kunden eller målgruppen og det må være noe som er et poeng å få ut. Jeg har ofte brukt figuren under for å visualisere hvordan man helst skal lage sitt eget innhold.


Ofte snakkes det om å tenke utenfor boksen, og jeg står 100% inne for det. Når det er snakk om innovasjon og utvikling, men når det er små bedrifter eller innholdsprodusenter, så tenker jeg at man kan holde seg inne i boksen - og heller tømme boksen helt, før man utvider den. Med det mener jeg at om man har litt rammer å jobbe ut i fra, så klarer man å holde fokuset. Holde innholdet spisset og relevant, og ikke all over the place.

Huskeregel: Education, inspiration, information & entertainment.


1 - Konverteringspost

Sist, men ikke minst, har vi konverteringspostene. De som kommer litt skjult blant det andre innholdet. De som skal få målgruppen eller kundene til å gjøre det du spør om. Ingen av oss liker å bli solgt til når vi skal kose oss på Instagram, så her handler det om å trå varsomt. Du vil ikke være den innpåslitne bedriften som bare dukker opp “overalt” og “stalker” kundene. Vi har alle møtt de som sier at de blir helt gal av at reklame/kjøps-annonsene presses på hele uken. Det vil ikke du være.

Salgsprosessen har skiftet. Vi oppsøker ikke lenger bedrifter på samme måte når vi skal ha noe, de oppsøker oss. Vi går ikke langt for å finne det vi trenger, og når det er en jungel av muligheter der ute må du skille deg ut på en positiv måte. Så det å tilby fem andre poster mellom hver konverteringspost, gjør at det ikke blir overveldende med “LØP OG KJØP!”-faktoren.

Visste du at 1 av 3 på Instagram følger en bedrift helt frivillig?

Når jeg sier at vi må fortelle kundene når vi har noe å selge, og at du må lage konverteringsposter så mener jeg ikke kaldt salg nødvendigvis. (Kaldt salg er når kunden ikke kjenner til deg, og ikke har noe relasjon enda). Konverteringer trenger ikke å være salg, og i dette tilfellet snakker jeg om både store og små konverteringer.

Så hver konverteringspost trenger ikke å handle om å kjøpe et produkt eller en tjeneste. Det kan være noe så enkelt som “fortell meg, hva liker du best med xyz?” eller “Sjekk den nye bloggposten min gjennom lenken i bio”. Få de til å gjøre små ting til å begynne med, la de bli kjent med hva de får igjen fra deg ved å gjøre som du sier. Jo mer de blir vant til det, jo lettere blir de på tasten (foten).

Til slutt vil de være klar for å ta det store valget, den store knappen og den store investeringen i deg og ditt. Små konverteringer for å varme de litt opp, hvor den ene konverteringen fører til den andre. Når det er sagt så trenger ikke den siste 1’eren å være en liten konvertering, det kan være en “her kan du kjøpe denne ringen” óg.


Jeg prøver å få inn flere slike tips i miniformat på Instagram-profilen min, så sjekk gjerne den ut! @malenefjaertoft (klikk)