Annonsene dine står på, konverteringsraten er forskjellig - men legger du pengene rett?

Du ser at likes tikker inn, kommentarer, at rekkevidden på annonsene er høy, folk klikker inn … men hvor er pengene?

Det er veldig lett å bli blendet av høy rekkevidde og trafikk til nettsiden, men hva er det verdt? I kroner altså. I mat på bordet. I bonus på slutten av året? Ingenting.

Det gjør derimot konverteringer på nettsiden din.

Spesielt salg.

En konvertering kan være så mangt. Det er når den besøkende gjør det du ber den om.

 

 

For å vite hva som fungerer for deg er det viktig å kjenne tallene, slik at du vet hvor det feiler og hvor du er nødt til å fikse opp. Om du ser generelt på nettstedstrafikken din gjennom Google sitt analyseverktøy. Her kan du se hvordan de besøkende beveger seg gjennom nettsiden din. Er det spesifikke steder hvor man ser at de fleste hopper av? Da må du inn dit, se hva som er gale. Finner de ikke noe knapp for neste blogginnlegg? Finner de ikke noen produkter assosiert med det de ser på? Er det tomt for størrelsen og det ikke er noen alternative plagg? Sjekk nettstedstrafikken din, og finn problemet.


Salg via e-postliste eller webinar

3.png

Når de kommer inn på nettsiden din, hvilken side konverterer de på?

Når du vet hvor mange som kommer inn, hvor mange som går gjennom de ulike stegene, kan du plutselig ta kontroll og fokusere annonsekronene dine der konverteringen er best. Slutte å bruke penger på trafikk som kommer inn på nettsiden uten mening.

Eksempel:

100 stykker kommer inn på landingssiden din (bloggpost, salgsside osv)

65 av de melder seg opp til webinar eller e-postlisten din (65% av 100)

ca. 35 av de på den listen åpner mail regelmessig (45% av 65)

7 av de kjøper produktet av deg (20% av 35)

OBS: Disse tallene er eksempler for enkelhetens del, ikke nødvendigvis hva din bransje konverterer på. E-commerce er mye, mye lavere feks.

En annen side, eller et annet produkt, har kanskje 52%, 37%, 16%. Da satser du på den beste, og går gjennom de ulike punktene. Hva kan du gjøre for at flere av de som havner på landingssiden melder seg opp til webinar eller e-postliste? Hva kan du gjøre for at flere skal åpne mailene dine regelmessig? Hva kan du gjøre for å bedre salget? Da vet du hvor du bør putte annonsekronene dine. Hvor du bør sette opp retarget (obs, publikummet i Facebook bør alltid bikke 1000 stykker!). Neste steg blir å se over annonsene. Er det 4% av de som ser annonsene dine som klikker inn? Hvordan kan du øke det til 5-6-7% eller mer? Sjekker du hvilke annonser som fungerer?

Trenger du hjelp til å finne ut av disse tallene? Jeg kan hjelpe deg!

For å se dette på Facebook må du sette opp et mål om konverteringer, og legge inn at det er “takk”-siden som viser at de har konvertert. Om du ikke er sikker på om du vil få 50 konverteringer på 7 dager, kan du sette opp trafikk som mål, og deretter arbeide deg opp ved hjelp av for eksempel retargeting.


Når de kjøper på nettsiden gjennom fb annonsene

Først og fremst, for at dette skal kunne ha noe mening, så må du ha Facebook Pixel på nettsiden din. Om du bruker en nettbutikk leverandør så hjelper de deg i en fei, om du har egen løsning på for eksempel Wordpress finnes det plugins for å hjelpe deg, eller Squarespace hvor man finner det under marketing eller settings>advanced>code injection eller under Marketing.

Når det er sagt, la meg forklare det jeg snakker om i videoen under…

Velg de annonsene som faktisk genererer penger.

Om annonsene bruker like mye penger, og får like mye trafikk - sjekk ut hvilken som faktisk konverterer i penger og salg. Så skrur du opp budsjettet på den. Det trengs litt tid, man trenger tålmodighet og ikke minst testing og optimalisering av annonser fortløpende.

Inne i annonseverktøyet til Facebook kan man se resultater fra annonsene live. Så når det skjer, så ser du det.


Skjermbilde+2019-04-24+kl.+22.16.58.jpg

Tre ting du kan se på:

Antall kjøp på nettsiden: hvor mange kjøp førte den spesifikke annonsen til, eller hvor mange kjøp førte akkurat den målgruppen til?

ROAS: Return on ad spend. Hvor mye får du igjen for det du bruker?
Er det 3 ganger tilbake? 8 ganger? 12 ganger? 20 ganger?

CTR: Click Trough Rate. Hvor mange så annonsen din og klikket seg gjennom? 1%? 3%? 10%?


På CTR jobber du på den måten som er nevnt over. Optimaliser annonsene dine. Klarer du å se hvilke som gjør det bra? Kan du duplisere den, endre litt på den og se om den går bedre? Det er det som er så fint med Facebook og andre digitale annonser. Du ser resultatene mens det skjer. Så du trenger ikke å spytte 100 000 kroner i en helsides annonse i en avis som du ikke kan endre på og krysse fingrene. Du kan bruke 1000 kroner og se hva som funker, endre litt, bruke 1000 til og så videre.


Om du liker slike tema og innlegg så legger jeg de ut på instagram også, på en kort og enkel måte.

Klipp fra instagram stories, følg meg på @malenefjaertoft for lignende!