En detaljert kikk på innsiden av Facebook Ads Manager

Første gang man møter Facebook sitt annonse administrasjon verktøy kan den virke overveldende, og man vet gjerne ikke hvilken knapp som er til hva. I denne bloggposten går jeg gjennom hva du vil se på oppsettet som veileder deg gjennom det som kalles “Guided Creation” eller “Veiledet oppretting”, en enkel måte å lage annonser steg-for-steg.

Det finnes raskere måter å lage Facebook annonser, ved å lage flere samtidig og når man kjenner plattformen godt nok til å skjønne hva som skjer hvor. Derfor er “veiledet oppretting” en fin plass å begynne de første rundene, for å forstå, bli veiledet fra start til slutt, med færre rom for feil.

Kampanje-nivå

Det første steget er kampanjenivået, hvor en velger målet for kampanjen. Det deles opp i tre ulike kategorier: oppmerksomhet, betraktning og konverteringer. Hvilket du skal velge avgjøres av det du ønsker av kampanjen din. Alle de ulike optimaliserer seg på ulike måter, basert på bruksmønsteret til Facebook-brukere. Så om du ønsker engasjement, så velger Facebook de brukerene som vanligvis engasjerer seg mest i målgruppen din, de som installerer apper, de som driver trafikk og lignende. Under oppmerksomhet finner man for eksempel reach, hvor Facebook bare sprer til flest mulig innen den valgte gruppen, mens merkevarebygging/brand awareness deler den flere ganger til hver enkelt.

 
Skjermbilde 2018-09-09 kl. 22.15.53.png
 
 

Som i alle andre tilfeller vil tipsene og løsningene være ulik for alle som skal lære deg Facebook annonser, foruten hvordan man taster inn informasjonen i kampanjene. En av de tingene jeg baserer meg på, er at om jeg tror at annonsen vil ha færre enn 50 resultater (som 50 konverteringer, 50 salg osv.) så velger jeg trafikk. For jeg "vet" at det vil føre til 50 sidevisninger. Så om du er usikker på hva du skal gjøre, prøver et nytt mål eller aldri har gjort dette før. Prøv trafikk første gang, og kanskje andre og tredje også, til du skjønner hva som skjer. Hvordan trafikken flyter og hvordan de hopper ut av siden. 

I bunnen av bildet her ser du at du kan slå på en pengebegrensning, dette er kjekt å ha på i begynnelsen, når man er usikker på hvor fort et budsjett går eller om du for eksempel har et maksbudsjett.

 
Skjermbilde 2018-09-09 kl. 22.17.08.png
 

Neste steg popper opp i det du velger objektiv, i dette tilfellet trafikk som nevnt. Du gir navn til kampanjen, og om du gjør dette for første gang: dropp de to andre. Ta heller tiden til å følge med, og vit hva du gjør i alle steg. Når det kommer til navn vil du gjøre det enkelt for deg å finne det igjen senere. Dropp veldig spesifikke navn som "innlegg: xyz xyz xyz." og velg heller noe "Sommerkampanje 2019" eller "Juli 2019 - tema".

Om du ikke har satt opp annonsekonto vil du få beskjed om det nå. Der fyller du inn det som står, land du jobber fra, valuta og tidssone. Dette må på plass eller så får du ikke kjørt annonsene. Videre kan du finne faktura osv i drop down/hamburger menyen inne i Business manager. 

 

Annonsesett

Om man ser på annonseoppsettet hos Facebook som en pyramide så har vi kampanje-nivået på bunn, det er her du forteller Facebook hva du ønsker å oppnå med kampanjen, om det er lenkeklikk eller fysisk oppmøte i butikken. I midten finner man annonsesettene, hvor man forteller Facebook hvordan man skal løse kampanjen, hvilke begrensninger er det: målgruppe, geografisk, dagsbudsjett. På toppen, og mest spisset, finner du annonsene som forteller med hva du skal få ut.

 
Skjermbilde 2018-09-09 kl. 22.18.24.png
 

Igjen så er det lurt å passe på hvilket type navn en gir annonsesettene, slik at det er lettere å finne de igjen senere.

Publikum er et helt eget kapittel når det kommer til annonsering via Facebook, og i grunn alle digitale verktøy ettersom at det kan spisses så voldsomt. Jeg har skrevet et grunnleggende innlegg om det her, om du ønsker å utdype deg. Man skiller gjerne i tre typer publikum/målgrupper på Facebook: retarget som er varmt publikum, lookalike/speilpublikum som er kaldt publikum, men høyere sannsynlighet for å konvertere og helt kaldt publikum man lager helt selv. Hvilket du velger er opp til målet ditt, men økonomisk sett så ser jeg at det lønner seg å begynne med retarget om man har publikum å gå ut i fra, om ikke så kan man begynne med lookalike/speilpublikum. Aller sist er det helt løse og selvlagde publikumet.

 
 
 

Plasseringer

Det er fristende å trykke på alle knapper som sier at de gjør ting automatisk sant? Det synes i alle fall jeg. Samtidig som at jeg godt vet at det ender opp i latskap og halvferdig arbeid. Det finnes gode grunner til å bruke alle de ulike plasseringene som Facebook tilbyr, men de bør optimaliseres til hver enkelt plattform. Samme som vanlige poster på sosiale medier; bildestørrelse, tekstlengde, plassering, hashtags, mentions. Om de ikke passer er det en “negativ forstyrrelse” i de fleste tilfeller. Som å se en halv tweet, halvt bilde på Instagram, tretti hashtags på Facebook.

Det samme gjelder Facebook Annonsene. De må passe der de går ut. Derfor vil man i en optimal verden dele opp annonsesettene til ulike plattformer. Ett for Facebook Feed, ett for Facebook høyre spalte, ett for Instagram, ett for Instagram stories osv. Med en optimal verden mener jeg enten godt budsjett, eller god tålmodighet til å tilpasse det så langt som mulig.

Ved å velge spesifikke plattformer/plasseringer for annonser så har man muligheten til å lage de best mulig. Slik at tekst dukker opp, lenke er på plass, bildet passer til skjermen.

Skjermbilde 2018-09-09 kl. 22.19.05.png

Budsjetter og tidspunkter

Det er ikke så mye å si om budsjetter isolert sett eller i en slik gjennomgang som dette siden det vil variere i forhold til hver enkelt faktor. Når er det, hvor er det, hva er det for, hvor mye har du, hvor mye skal du bruke nå, hvor mye skal du bruke senere, hvor mye skal du tilpasse.

Hvordan man velger å legge opp budsjetter er varierende, det er spørs hvor mye du har i budsjett og hvor godt du kjenner dine egne tall.

Etterhvert vil man kunne lære seg at om annonsene for eksempel har en relevansscore på 10 så er kostnad per resultat 2,50, mens om den er på 6 så koster de 8,75 per resultat. På den måten kan man regne seg bakover for å se hvilket budsjett du bør ha. Det er selvsagt en del fler variabler med i bildet, men man vil etterhvert kunne kjenne igjen hva som er en god annonse og en dårlig, og hvor en deretter må putte pengene sine.

En ting som kan sies derimot er at om du endrer dagsbudsjettet ditt mer enn +/-20% så påvirker den annonsen mer enn bare å gi den en ny sum. Det er en form for skifte som skjer, og det annonsesettet/annonsen(e) settes over i “dato siden forrige betydelige redigering”. Så prøv å hold deg til 20% opp eller ned i budsjett mens du stiller inn.

 

Annonser

Skjermbilde 2018-09-09 kl. 22.19.47.png

Dette er siste leddet når man skal lage annonsene, det er her budskapet blir spisset og hva som faktisk vises utad til målgruppen.

Navnet pleier jeg å gi annonsene mine er gjerne noe enkelt som forklarer hva som er i annonsen, slik at jeg slipper å åpne den hver gang jeg lurer på hva den inneholder. Som “Lyst bilde, Tekst 2” eller “mennesker, kort tekst” og lignende. Når jeg splitt tester så er det ofte 2-3-4 med “Tekst 2” o.l.

Rett under navnet i bildet ser man at man kan velge mellom å lage en egen annonse, eller om man skal bruke en eksisterende post. Begge deler kan fungere vel så bra, om du har en organisk post som går bra så kan du sende den mer målrettet ut her - eller lage en helt ny, som jeg skal vise under her.

 

Bilder i annonser på Facebook er nesten som i aviser. Når du blar om så festet blikket seg på bildet, deretter teksten under og til slutt teksten over. Det visuelle er derfor veldig viktig i annonsene, og kan løses på flere ulike måter. For karuseller så legger man inn et par bilder eller video,

Tips: det finnes gratis stockphotos om du har behov for det i annonsene dine. Høy kvalitet, stor variasjon og i samarbeid med Shutterstock.

Skjermbilde 2018-09-09 kl. 22.19.55.png
Skjermbilde 2018-09-09 kl. 22.21.05.png
Skjermbilde 2018-09-09 kl. 22.21.14.png
 

I eksempelet under har jeg valgt karusell, men konseptet er det samme for de alle. Det skal ikke så mye teknisk kunnskap til å fylle ut feltene. Det er mye informasjon i selve vinduet du jobber. I forhold til karuseller så har man litt muligheter i forhold til å “vise det best presterende kortet først”, da gjerne det bildet hvor folk klikker gjennom. Det kan variere om det er lurt eller ikke. For ene kunden jeg har hatt så henger alle bildene sammen i en lang rekke, som på en måte drar kunden til slutten. Da kan det kortet som ikke trykkes på, men ligger først, være avgjørende for å få folk videre. Andre tilfeller som konkrete produktbilder o.l. kan det være lurt å slå på at det beste produkt-kortet kommer fremst. I tillegg kan man velge å legge inn profilbildet sitt til slutt. For mange er dette logo, mens for andre ansikt. Det er en individuell avgjørelse, personlig foretrekker jeg logo på slutten selvom det ikke nødvendigvis er profilbildet. Den overnevnte kunden hadde mange fargevarianter bak logoen sin, og valgte da den som passet best til annonsene.

Deretter velger du det samme som alle de andre. Hvilket innhold som skal komme over bildene/videoen, hvilke tekst som skal komme som overskrift, hvilken som skal komme som undertekst og knapp. Deretter lenke til siden du ønsker å sende de, og potensielt sporing for de som bruker det. Dette finner du under "avanserte muligheter" i forhold til Facebook sporing og andre parametere. 

Skjermbilde 2018-09-09 kl. 22.20.06.png
Skjermbilde 2018-09-09 kl. 22.20.16.png