Forhåndsplanlegging gir mer tid til spontant innhold

Reklamelenke i bunn for CoSchedule

Hvor mange dager har du sittet med enten ett bilde uten tekst, eller tekst uten bilde til Instagram? Antageligvis mer enn en gang. Det er forståelig, for det er mye innhold som skal ut. Som en føler bør ut, i det minste. 

Det virker å være en misforståelse rundt planlegging av innhold der ute. At enten er man den som "planlegger alt og er kald" eller så er man "altfor spontan og har null kontroll". Det fine er at så godt som alle ligger midt i mellom! Hvor en burde være.

 

Ha rom for spontanitet

Halve moroa med sosiale medier er å være genuin. Det å dele når ting skjer, hva som skjer og hva du tenker på. Når en planlegger hver minste detalj forsvinner denne spontaniteten.  Det ender ofte opp i ett av disse tilfellene: (a) du skal prøve å presse ut 30 poster til Instagram en gang i måneden, men går tok for idéer så du planlegger emojis eller (b) du planlegger ingenting og ender opp med å poste emojis. Er emojis engasjerende? 

Kanskje du tenker nå: "men, hvert femte bilde jeg poster er jo et sitat, hvordan kan jeg mikse planlegging og spontanitet da?".

 

 

Branding trenger ikke være fastlåst 

I et tideligere innlegg har jeg skrevet om hvordan du kan sette opp en strategi på Instagram for å bevare branding. Selvom du skulle få muligheten til å være spontan. Det handler om å vite hva en skal dele, i grove trekk. Om du danner deg noen regler. Som utgangspunkt pleier jeg å gå ut fra "3 til 5"-regelen. Den går ut på å velge seg ting en ønsker å poste, og holde seg til det over tid. Det er ikke fastlåst på livstid.

3 til 5 regelen

  • Velg 3-5 ulike temaer for tekstene dine

  • Velg 3-5 ulike varianter for bildene dine

  • Velg 3-5 kategorier for postene dine

Formålet med dette er å holde den røde tråden gjennom innholdet ditt, uavhengig av forhåndsplanlegging eller spontane innlegg. Slik at når du planlegger så forholder du deg til disse reglene for tekst, bilder og kategorier. Det samme når du poster spontant. Da slipper du å finne opp kruttet hver gang. 

 

Automatisk planlegging 

Av programvarer som forhåndsplanlegger og distribuerer innhold så er jeg veldig glad i CoSchedule som jeg har snakket varmt om i et par år. Der har jeg lagt inn regler for hva som skal skje når jeg legger en bloggpost inn som sosial kampanje. Når jeg legger inn en URL til en bloggpost, genereres det 30 ferdige poster til sosiale medier. 8 Facebook, 12 Twitter, 6 Instagram og 10 Pinterest de neste 6-9 månedene. Så enkelt. Jeg har lagt inn en mal for ca hvilken tekst som skal komme, slik at redigeringen går kjempefort.