Facebook grupper - hva jeg har lært med Jentesjef

Det har vært en rolig og stabil vekst for Jentesjef-gruppen på Facebook. Det er 2 år siden jeg startet den, og nylig bikket vi 650 medlemmer i gruppen. Ting tar tid sier de, men de sier også den som venter, venter ikke forgjeves.

Det føles ut som om jeg satte opp gruppen i går, men samtidig så ser jeg hvor mye jeg har lært av den. Både i forhold til Facebook grupper som jeg skal snakke om her, men også hvordan Jentesjef er med å bygge kvinner som tar mer plass.

formål og kultur

Formålet og kulturen i gruppen er de desidert to viktigste punktene jeg har.

Jentesjef har alltid hatt et tydelig formål. Det er å bygge opp kvinner. Bidra til at kvinner tar mer plass som eiere, som investorer, som ledere. Gruppen er for ambisjonsrike kvinner som ønsker å utvikle seg som ledere eller selvstendig næringsdrivende, og det er viktig for oss og resten av miljøet at de er aktive medlemmer. For å sikre oss aktive medlemmer har vi tydelige inngangsspørsmål av flere grunner som jeg skal gå inn på under engasjement, men også for å sette standarden. Vi bryr oss om hvem du er, hvordan du ser på deg selv og hva du gjør. Noe også spørsmålene reflekterer. Det er til en hver tid 50+ som står på vent, fordi vi ikke slipper inn hvem som helst. Spørsmålene er det første som tilsier om vedkommende vil være aktiv eller bare var nysgjerrig.

Når du først er med i gruppen så jobber vi som har gruppen med å forme kulturen. Det handler om hvordan vi snakker til hverandre, hvordan vi jobber med hverandre, hvilke poster som legges ut og hva vi legger ut.

En gylden (gruppe) regel er: vær mot andre, slik du vil at andre skal være mot deg. Om du vil at gruppemedlemmene skal poste av verdi, så må du poste av verdi. Vil du at medlemmene skal spørre om noe, da må du spørre om noe. I nytt farvann så ser man hva de andre gjør først. Vi vet hvilke poster vi ønsker, og av hvilken verdi. Derfor både sletter vi poster som ikke har noe verdi for medlemmene, og tilføyer den type poster vi ønsker å se mer av. På den måten både bidrar vi, og former gruppen.

Engasjement

For at en gruppe skal kunne leve litt av seg selv, trenger du at medlemmene er aktive, inkluderende og engasjerende. Fra september 2017 til september 2018 vokste gruppen med rett over 500 medlemmer. Veksten har vært jevn siden den gang, men hatt noen platåer. De aktive medlemmene er det som gjør at gruppen er som den er. Med 626 medlemmer, så er det kun 34 som ikke har vært aktive den siste måneden. Som en ser på grafen over aktive medlemmer så går det litt opp og ned i løpet av en måned, og i løpet av et år.

 26. september 2018

26. september 2018

 26. september 2018

26. september 2018

 

Det er viktig å vite at gruppen har “sesonger”. Gode sesonger, dårlige sesonger. Aktive sesonger, late sesonger.

Et av de tiltakene vi har gjort for å holde en så høy andel aktive medlemmer er å ha én “velkommentråd”. I toppen av den posten står det velkommen, et par introduksjonsspørsmål til å begynne med og ett dybdespørsmål. Denne posten kaster de nye medlemmene rett ut i det, de ser at (p.d.d) det er over 150 som har introdusert seg allerede og risikoen senkes. De ser at andre åpner seg, så de åpner seg selv. På den måten har vi allerede aktive medlemmer når de tagges i en post med en gang, i tillegg til at de gir litt av seg selv og engasjerer seg. I tillegg, som en liten bonus, vil alle som har svart på posten tidligere få en notification hver gang nye medlemmer introduserer seg.

En slik post vil vise hva gruppen er, hvor åpen medlemmene er og hvor mye som skjer. Fremfor at man ligger i kulissene i ukesvis, før man kanskje spør et spørsmål.

Skjermbilde 2018-10-01 kl. 22.45.23.png
 

regler

Med Jentesjef så tok det ganske lang tid før vi hadde noen veldig spesifikke regler. Vi tok utgangspunkt i Kardemommeloven "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil.", i tillegg til nulltoleranse for dårlig stemning og en oppfordring om å spre gode ord og god stemning. Slik holdt vi det til vi bikket 650 medlemmer. Reglene kunne nok kommet på banen mye tidligere, men det var ikke prioritert ettersom at behovet ikke var voldsomt. Det kom kanskje ett eller to spørsmål i kvartalet om reglene.

Når vi endelig satt regler i siste kvartalet av 2018, så fokuserte vi på de samme som vi hadde hatt tidligere. For Kardemommeloven, den gyldne regelen og null selvpromotering er etter min erfaring det viktigste av alt, og bygger et sunt grunnlag.

Vi lever i et samfunn hvor vi er avhengige av regler. Når må man være på skolen, når må man være på trening, når må man sitte i ro på stolen, når kan man tenne bål ute, når må man gjøre lekser, når er det lunsj på jobb, når skal moms betales. Alle disse reglene, eller rammene, er med på å gjøre ting mer forutsigbart. Og på samme måte som jeg har nevnt i denne posten om å begrense seg selv på Instagram, så gjelder det samme her. Om medlemmene vet hva de kan poste, så poster de mer. Er de usikker på hva de kan poste, så lar de ofte være.


IMG_2891.jpg

Samhold

Dette punktet er litt utenfor det jeg har lært om Facebook grupper isolert sett. I det store bildet er dette en sterk suksessfaktor. Samholdet i gruppen, hovedsakelig det som skjer utenfor gruppen, har vært utrolig bra. Det er mye åpenhet innad i gruppen, fra å si at en har tjent 0kr i egen bedrift over sommeren til at man er på nippet til å slutte i jobben eller har satt seg partner ambisjoner.

En av de tingene som gjør at Jentesjef skiller seg ut fra andre, er uten tvil samholdet i gruppen. Medlemmene snakker sammen utenfor gruppen, de ringer hverandre, de møter hverandre, de har idémyldringer og vi har arrangementer.

Når man klarer å ta en Facebook gruppe offline, så merkes det at engasjementet og tilhørigheten i gruppen blir mye større. Det er inkludering og utforsking på et helt annet nivå enn jeg ellers har sett. Når man samler over 650 Jentesjefer skjer det noe magisk.