Hvordan øke åpningsraten på e-postlistene dine

Ryktene kommer og går om at e-postmarkedsføring er klar for å dø ut, for vi har jo Messenger, WeChat, Facebook, Instagram, Twitter og en haug andre kanaler til en hver tid… men hva logger vi på med?

I bunn ligger e-postadressen, det ene personlige som går på kryss og tvers av alle plattformene. Om du ikke logger på direkte med e-post, så logger du gjerne på via noe annet, slik som Facebook. Så hva logget du på Facebook med? E-posten din. Så den er fortsatt i bruk i beste velgående.


Jeg slettet hele listen min

Før jeg kommer til hva du kan gjøre for å øke åpnings raten hos e-post listen din, så vil jeg fortelle kort om hvorfor jeg slettet hele e-postlisten min. Jeg husker når jeg først begynte å fortelle følgere og Jentesjefer om det. Tror samtlige trodde jeg var sprø, eller GDPR-feberen hadde tatt meg helt. Det som derimot skjedde var at GDPR fikk meg til å tenke gjennom: hva vil jeg med e-postlisten, hvorfor har jeg e-postlisten, hvordan ønsker jeg å bruke e-postlisten og hvem er på e-postlisten min.

De fleste hadde diffuse svar som i grunn ikke gav mening i måten jeg vil drive Jentesjef og ENK på. For min del handlet det om min intensjon og hvordan jeg ville utvikle Jentesjef. Dette har også økt åpningsraten min, selvom jeg ikke er i nærheten av antall e-poster. Det er derimot mer genuine samtaler over mail. Så jeg slettet hele listen uten å se meg tilbake.

 

Slette e-poster fortløpende

I begynnelsen hatet jeg når folk unsubscribed, det tok rett og slett av selvtilliten min som blogger og markedsfører. Det var frustrerende, jeg skjønte ikke hva jeg hadde gjort gale og fikk tanker om at nå kom alle til å forlate meg. Håpløst, sant? Ikke helt rasjonelle tanker heller, men sånn var det og jeg var heller ikke alene når det kom til den følelsen. Både når det kommer til avhopper på e-postlisten og synkende sidevisninger på hjemmesiden.

Jeg kom så til et punkt hvor jeg satte pris på alle som meldte seg av. De gjør rett og slett jobben for meg. Når de fjerner seg selv fordi de ikke er interessert lenger, så øker åpningsraten min. Det gjør at jeg bare bruker tid på de som er relevant og ønsker informasjon.

Tips 1: Slett ikke-aktive e-poster fra listene dine.



segmentering

La oss begynne i det grunnleggende. Når jeg sier at man segmenterer listen sin betyr det at man deler opp hovedlisten sin i mindre lister. Det kan være ulike grunner til at man deler opp listene sine, det kan være at de trenger helt ulik kommunikasjon eller at du skal fokusere ulike temaer. Så når man deler opp listene i mindre lister kan det være basert på arrangementer, en gruppe per tema eller hva enn som passer din bedrift.

Ved å segmentere listene dine får du lettere oversikt over hvilke temaer eller lister som er mindre aktive enn andre, og på den måten vite hvor du må gjøre tiltak. Det kan hende at en må endre litt på innholdet, kontakte de og spørre hva det er de ønsker å lese eller slette de ikke-aktive listene og brukerne.

Tips 2: Segmenter listene dine for å finne de ikke-aktive.



Tidspunkt du sender

E-poster er en av de tingene som fortsatt sorterer seg kronologisk, så når du sender en e-post havner den på topp - og jo lenger det går før den åpnes, jo lenger ned på listen går den. Den mister “nyhetsverdien” sin relativt fort. Derfor kan det godt hende at det er det som gjør at du ikke får bedre åpnings rate.

Segmentering kommer også godt inn her, om man tar e-postmarkedsføring et hakk opp. De ulike listene kan ha ulike tidspunkt de foretrekker. Kanskje noen jobber hjemmefra og det passer seg best med 11:00, kanskje noen jobber på kontor og åpner 15:00 eller noen som har et mer praktisk yrke og kan kun åpne mail mellom 07:30 og 08:30. Når du har segmentert er det gunstig å finne det perfekte tidspunktet for hver liste, og på den måten øke åpningsraten din!

Tips 3: E-poster kommer kronologisk, velg tidspunkt med omhu.


Det hele handler om testing, feiling, suksess, optimalisere.

P.S: Skummet du helt til bunnen? De tre viktigste tingene var at du bør slette uengasjerte mennesker fra listen din, segmentere lister og finne det riktige tidspunkte å sende på. Om du vil komme på min e-postliste kan du gjøre det her, men jeg vil at vi skal skape en dialog på mail. Så du vet hvor du finner svar-knappen. Bruk den!