Prøver du å fikse businessen med Facebook Ads?

For en liten stund tilbake sluttet jeg å tilby oppsett av Facebook annonser. Rettere sagt, det er ikke noe jeg tilbyr nye kunder mer. Grunnen er ganske enkel, men hvorfor er det som trigget meg.

Grunnen til at jeg sluttet å tilby det, var fordi jeg følte at jeg ikke fikk til så gode annonser som jeg ville - fordi ingenting annet var på plass. Det er mange som tenker at Facebook annonser er det beste, og det er det som skal redde hele businessen. At det er en form for mirakelkur som skyter salget ditt til himmels. Problemet er - om grunnmuren er svak, så brister alt. Annonsene blir dyre, en kan ikke måle det man skal, de treffer ikke riktige folk på riktig tid. Så det er fort gjort at det blir en håpløs greie, som blir for dyr, og en tenker “Facebook Ads er ikke for meg” - og deretter sprer budskapet som er helt feil.

Hvorfor

Når det kommer til hvorfor jeg valgte å gjøre det, var fordi jeg tidlig denne høsten begynte å endre alt jeg gjorde. GDPR fikk meg til å tenke på hva jeg faktisk vil, og hvordan jeg vil det. Jeg slettet blant annet hele e-postlisten min, alle og en hver. Jeg slo av nettsiden min, og tok den ikke opp igjen før slutten av september med ny finish - og jeg sluttet å tilby oppsett av Facebook annonser. I grove trekk kan man si at jeg bikket syv siffer i Facebook annonser tidlig i 2018, som har gjort at jeg har lært utrolig mye. En av de var at folk må slutte å si at Facebook annonser er noe man MÅ gjøre. Det beste er å slå seg løs når grunnmuren er på plass.

Det føltes feil å ikke bare fortelle om Facebook Ads, men å bruke pengene til noen på det når det ikke var optimalt. Hos de aller fleste var det utrolig vanskelig å komme gjennom, i hovedsak pga begrensede budsjett. Ofte var det ikke råd til å fikse alt det andre, og de ville virkelig kjøre på med annonser uansett. Derfor sluttet jeg - for ja, jeg kan sette opp Facebook annonser i hytt og gevær, men det er ikke der jeg vil begynne.

Siden dette er en post under “undringer”, så setter jeg pris på innspill, andre meninger og ikke minst erfaringer.