Oppfordring til deling svekker Facebook posten, hva er alternativet?

Tidligere i år var det en god diskusjon rundt det å oppfordre Facebook-brukere til å forlate plattformen eller "tvinge" på en handling. Gjerne via "klikk her for å lese mer", "se hele videoen her" eller del, lik, tag noen. Man går rett og slett i mot "Facebook skikk og bruk", og Facebook stiller seg på bakbeina. 

Så spør du kanskje: men hvordan skal jeg drive trafikken da? 

Første punktet er å være kreativ, du har like mange verktøy på Facebook som alle andre. 

Om du har skrevet en bloggpost, eller har salg over helgen, ta og film deg selv mens du kort forteller hva det handler om. Hva handler bloggposten om? Hvilke ting er på salg som du kan vise frem? Så sier du på slutten: "Om du er interessert, så legger jeg en lenke i kommentarfeltet!". Done. Ingen "klikk her for å lese mer" eller direkte luring ut av plattformen. Både du og Facebook vinner. Brukerne ser videoen din og er litt lenger på plattformen, og du lar de få høre hva det går i før de klikker seg gjennom. Du gjør og hele verden litt godt, ved å ikke pønske ut noe som ligner clickbait.